Effekten af en stol
Thomas Graversen, ejer og kreativ direktør i Fredericia Furniture
Thomas Graversen, ejer og kreativ direktør i Fredericia Furniture

Danish Design Award har mødt virksomhedsejer og kreativ direktør i Fredericia Furniture, Thomas Graversen, til en snak om designprisens betydning for produktudvikling og bundlinje. Den hæderkronede møbelvirksomhed har tidligere vundet den danske industrielle designpris for Trinidad-stolen, og oplevede store vækstrater i kølvandet på den forandring den prisbelønnede stol afstedkom. Som ny sponsor for Danish Design Award fortæller han her om, hvordan design kan gøre en forskel – i virksomheder og i branche.

Design er meget mere end en stol. Men, en stol er også meget mere end bare en stol. Det kan Thomas Graversen skrive under på. I de 22 år, han har ejet Fredericia Furniture har han insisteret på leg og eksperimenter i produktionen og på altid at have en tæt dialog med designeren. Begge dele har medført nybrud – både i form af massiv vækst for den dengang lille familieejede virksomhed Fredericia Stolefabrik, og i designbranchen, hvor ny formgivning og materialevalg gjorde op med datidens normer for møbelfremstilling.

Danish Design Award: – I 1995 vandt Fredericia Furniture den danske designpris, der dengang hed ID-prisen (Industriel Designprisen), for stolen Trinidad, som I udviklede i samarbejde med Nanna Ditzel. Hvorfor modtog I en pris for lige netop den stol?

Thomas Graversen: – Da vi vandt prisen, var det faktisk første gang et møbel blev præmieret. Dét i sig selv var jo noget særligt. Den var tidligere givet til pumper fra Grundfos og termostater fra Danfoss. Vi vandt ifølge juryen, fordi Trinidad-stolen var feminin og organisk samtidig med, at den også var super industriel. Og den fortjente at vinde for alle de effekter, der ligger i den industrielle tilgang til design; Trinidad blev tegnet til den første 5-akset CNC-maskine, der var kommet til Danmark. Og Nanna Ditzel var enormt optaget af, hvad man kunne bruge sådan en maskine til. Hun var som person nysgerrig og optaget af at tage ting videre. Hun var jo egentlig ud af den danske møbeltradition fra Klint-skolen, men hun synes også, det var spændende at se, om ny teknologi kunne skubbe til designet. Hun lod rent faktisk stolen få alle de kendte udskæringer for at CNC-teknologien kunne vise, hvad den kunne.

Danish Design Award: – Og stolen – hvilken forskel har den gjort? For din virksomhed, men måske også for møbelbranchen?

Thomas Graversen: – Først og fremmest var timingen rigtig. Dengang i 80’erne var der en lille smule træthed i branchen. Man havde haft en hel generation af designere, som var præget af arven fra 50’ernes og 60’ernes store designere. Og det med at bryde ud af den arv, var ikke så nemt, fordi det var så sindssygt godt, det, de havde lavet. Så mange designere var udfordret af, at de ikke vidste, hvad skulle de finde på. For hvordan skulle du gøre en Wegner-stol bedre end Wegner selv kunne designe den? På det tidspunkt kom Nanna Ditzel tilbage til Danmark (fra London, red.), og udover, at hun var uddannet møbelarkitekt, var hun jo også industriel designer. Nanna var fløjtende ligeglad med, hvad der havde været før – hun lavede bare noget, hun havde lyst til. Derfor var det næsten indlysende, at det var hende, der designede, hvad der blev det næste step i møbelhistorien.

Industrielt design med feminint touch

 

Danish Design Award: – Hvorfor tror du, at Trinidad fik så stort et publikum?

Thomas Graversen: – Vi formåede virkelig at bruge teknologien på en måde, så der ikke blot kom et brutalt industrielt produkt ud i den anden ende, men derimod et meget følsomt produkt. Jeg tror også, at det var lidt befriende på det tidspunkt, at den havde en slags ornamentik. På det tidspunkt var det lidt fy i den danske designtradition, der netop handlede om at skære væk og finde ind til kernen. Men mest af alt blev den en succes, fordi folk var overrasket over, hvor godt man sad i den. Så alle de formgivningsmæssige elementer var opfyldt samtidig med, at stolen nærmest kunne laves af en robot.

En pris for hele værdikæden

 

Danish Design Award: – Hvilken effekt har Trinidad skabt?

Thomas Graversen: – Designprisen betød noget for stolen, som derved kom til at betyde noget for virksomheden. Stolen var vores første fælles projekt, og den skabte så meget PR for vores virksomhed og den gamle fabrik, at vi tænkte: ”Det er godt nok effektivt!” Da jeg købte virksomheden af min far i 1995 omsatte vi for 19,8 mio. kroner. Vi var en relativt lille virksomhed, mest kendt i arkitektkredse. Og så kom Nanna til i 1993, og i samme år designede vi sammen Trinidad, der vandt designprisen i 1995. Herfra gik det bare mega stærkt. Trinidad skabte fornyet opmærksomhed for vores brand, og det medførte, at vi også solgte flere og flere Børge Mogensen-møbler. Det trak jo det hele med. Og lige pludselig kunne du som arkitekt, som indretter osv. bruge Fredericia-brandet igen. Og Trinidad blev pludselig også attraktiv for underleverandører. Det var jo også en stol, der var nem at forhandle. Så Trinidad har ikke blot skabt vækst for Fredericia Furniture, men også i andre led i værdikæden. Man kan sige, at designindsatsen var med til at skabe en enorm vækst. Den revitaliserede vores virksomhed, og løftede også salget af andre produkter.

Nanna Ditzels Trinidad-stol
Nanna Ditzels Trinidad-stol

Legen som drivkraft

 

Danish Design Award: Hvad kan andre virksomheder lære af jer, synes du?

Thomas Graversen: – Virksomheder i dag er jo optaget af at finde ud af, hvor den næste forretningsmulighed ligger, og den store trend er jo at eksperimentere. Jeg tror meget på det med legen. Med Nanna var det min første tanke, at hun bare skulle bruge os som en slags laboratorium, hvor vi afprøvede det, hun havde lyst til at prøve. Og det var i den leg, at Trinidad opstod. Og så blev vi faktisk gode til at blive ved med at lave kommercielle ting sammen. Så meget hurtigt endte Nanna med at ’stå for’ 40 procent af vores omsætning, og blev større end Børge Mogensen, sådan rent royalty-mæssigt. På 10 år lagde vi 100 mio. kroner til omsætningen med den strategi, kan man sige.

 – Jeg er også meget optaget af, at designprocessen er præget af dialog. Designeren har en stærk rolle, som den der er med til at udforske nye produktionsteknologier og materialer og finde nye måde at anvende dem på. Det kan godt clashe med ingeniørerne, når de bliver presset ud af deres comfort zone, men det er vigtigt. Og det er bare SÅ fedt, når ens egen uvidenhed og nysgerrighed kan presse selv den vildeste ingeniørtype ud i at blive ved, og ved, til den er der. Den tilgang havde Nanna også. Hun accepterede ikke et nej, når hun først havde bidt sig fast. Jeg husker, engang vi sad sammen med en leverandør, som blev ved med at sige: ”Fru Ditzel, med al vores akkumulerede viden, er det De forlanger af os umuligt.” Og de forklarede og forklarede ud fra tekniske specifikationer, hvorfor det var helt, helt umuligt at lave de ringe, sådan som Nanna forestillede sig. Hvortil Nanna svarede: ”Interessant. Dvs. det er altså noget, I har prøvet?” ”Nej, vi har ikke prøvet det. Men altså, med al vores akkumulerede viden, vil vi sige, at det ikke kan lade sig gøre”, svarede han. ”Nå”, sagde Nanna så, ”Så synes jeg bare lige, vi prøver, og så taler vi om det bagefter.” Og så kom der en fuldstændig perfekt stol ud af det. Og det gav jo faktisk også leverandøren noget nyt mod.

Så, altså, hvis en maskinfabrikant tror, at han ikke skal interagere med designeren, men bare lave det, han eller hun kommer med, så har vedkommende misforstået processen. Jeg tror, den tilgang betyder, at mange designere er glade for at samarbejde med os. Fordi vi netop involverer os så meget. Dialogen handler om sammen at skabe et formsprog, en ambitiøs æstetik, og samtidig turde være 100 procent kommerciel.

Godt design skaber positive effekter

 

Danish Design Award: Da Dansk Design Center og Design denmark relancerede designprisen som Danish Design Award i 2016, lagde vi fokus på at fejre den forskel design gør. Hvordan ser du på prisen efter relanceringen? -Kan du se din virksomhed deltage i Danish Design Award?

Thomas Graversen: – Danish Design Awards effekt-budskab har vi jo alle en interesse i at udbrede til de danske virksomheder. Men, jeg synes samtidig, at det er vigtigt at holde sig for øje, at de designs, prisen præmierer, er noget, som bliver til noget, og man altså kan lave en case på. Og det kræver jo også noget af juryen. At den også har medlemmer med en kommerciel baggrund. Jeg ser gerne, at der også er nogle cand.merc’ere imellem. Det er også vigtigt, at de designs, man præmierer, kan være med til at skabe arbejdspladser og vækst. Det kan måske i første omgang være svært at se ud fra en møbelcase. Men det er Fredericia Furniture et godt eksempel på, og vi kan da ualmindeligt godt se os som en del af Danish Design Award.

Danish Design Award: Er det derfor, din virksomhed er trådt til som sponsor i år?

Thomas Graversen: – Ja, i høj grad og fordi Danish Design Award repræsenterer en fortælling, som passer rigtig godt til vores virksomhed – med vores ambitioner for såvel design som for vækst. Og i hele taget, synes vi, det er en fælles kommunikationsopgave at oplyse erhvervslivet om brugen af design, og opfordre designerne til at lave bedre produkter og løsninger, der kan tjenes penge på. Og så skal vi jo have de cases frem som Danish Design Award kan producere. Vi er da nødt til at fejre dansk design og den forskel, der gør.

 

Andre artikler
Effekten af en stol 3. november 2017
Effekten af en stol
Effekten af en stol 3. november 2017
loading